Bij Meteq Consult begrijpen we dat het creëren van draagvlak cruciaal is voor succesvolle verandering na een tevredenheidsonderzoek. Het is belangrijk dat de mensen die de resultaten later gebruiken, al in een vroeg stadium betrokken worden bij het onderzoek. Hierdoor voelen zij zich eigenaar van de uitkomsten en zal het resultaat niet stilletjes verdwijnen, maar echt impact maken. Laten we samen ervoor zorgen dat jouw organisatie vooruitgang boekt met draagvlak dat er toe doet! Het is van cruciaal dat de directie een goed onderbouwd onderzoek inzet voor het toekomstig beleid. Zo kan het management weloverwogen beslissingen nemen die niet alleen de huidige situatie, maar ook de toekomst van de organisatie versterken. 

Van belang is ook goede voorlichting aan de direct leidinggevenden. Als zij er van overtuigd zijn dat een onderzoek kan bijdragen aan het verbeteren van de organisatie is deze groep een belangrijke spil in het geheel.

 


Voorbereiding


Een tevredenheidsonderzoek vraagt om een zorgvuldige voorbereiding, en dat begint met een helder doel. Onderzoek naar tevredenheid geen einddoel is, maar een middel om echte veranderingen te realiseren. Door het doel scherp te stellen, maak je gerichte keuzes die het onderzoek versterken. Daarnaast is het cruciaal om de juiste belanghebbenden te betrekken. Dit creëert draagvlak en zorgt ervoor dat de resultaten niet in de la verdwijnen, maar daadwerkelijk worden gebruikt voor verbetering. Samen zetten we de eerste stap naar een succesvol onderzoek! 


Belangrijke punten in de voorbereiding zijn.

• Informatie naar leidinggevenden

• De uitvoering van het onderzoek; digitaal of schriftelijk – onder                      werktijd

• De informatie naar respondenten over opzet en uitvoering van het              onderzoek

•       Hoe worden de deelnemers uitgenodigd

• Hoe worden de resultaten teruggekoppeld

• Wordt OR bij het onderzoek betrokken

• Inventariseren belangrijke vraagpunten

• Hoe kunnen we een zo hoog mogelijke respons halen

Onderzoek


De vragenlijst moet voor de deelnemers herkenbare elementen bevatten die aansluiten bij de bedrijfsvoering van de organisatie.

Zowel voor klantonderzoeken en medewerker onderzoeken beschikt Meteq Consult over een uitgebreide database van aandachtsgebieden en vragen.

met deze database kan in korte tijd een vragenlijst worden gebouwd.


Een onderzoek kan op diverse manieren uitgevoerd worden. De meest voorkomende vorm is nu een on-line vragenlijst. De manier waarop deelnemers worden uitgevoerd kan schriftelijk met een inlogcode of per e-mail met een directie link naar de vragenlijst.


Een onderzoek duurt ongeveer 2 tot 3 weken. Als de respons achterblijf kan een reminder verstuurd worden. Een helpdesk waar deelnemers met vragen terecht kunnen kan veel onrust wegnemen.


Acceptatie


Nadat de resultaten bekend zijn is het belangrijk dat ze ook geaccepteerd woorden. Soms zien we, als de resultaten tegenvallen excuses gevonden worden in de trant van; het onderzoek klopt niet, het was onrustig in de organisatie, etc.

Jammer, want dit soort argumenten belemmeren de mogelijkheden voor verbeteren. Het is dan ook raadzaam om voor dat het onderzoek van start gaat de directie de vragenlijst goedkeurt. Dit voorkomt dat achteraf van mening kan zijn dat een bepaalde vaag niet gesteld had mogen worden.

Belangrijk is ook dat voor het onderzoek duuidelijk wordt dat het onderzoek niet wordt ingezet om te 'straffen' maar juist ook om te verbeteren.



Prioriteiten


Uit een onderzoek kunnen een groot aantal verbeterpunten naar voren komen. Het gevaar bestaat om te veel onderwerpen in één keer aan te willen pakken. Het gevolg is dat de verbetertrajecten verzanden. Beter is om een beperkt aantal verbeterpunten te nemen. Om hier ordening in aan te brengen is de prioriteitsanalyse ontwikkeld. De prioriteitsanalyse is een hulpmiddel om in gezamenlijk overleg een aantal prioriteiten vast te stellen.

In het rode vak rechtsonder staan de belangrijkste verbeterpunten. Belangrijke vraag is of deze door de organisatie worden herkend. Is dit het geval dat heeft men de belangrijkste verbeterpunten te pakken.

Beleid en plannen